logomobiel
SOMA_SVG

Vragen? Bel gerust (0341) 499450      

Direct aanmelden
SOMA NIEUWS

GMB over SOMA Bedrijfsopleidingen

aug 13, 2019

Mevrouw E. van de Scheur | HR medewerker bij GMB

Van het water uit de kraan tot aan riolering en zuivering. De medewerkers van GMB onderhouden vele afvalwater-, drinkwater- en industriële installaties in Nederland. Kwaliteit is dus van levensbelang. GMB is al jaren een vaste partner van SOMA Bedrijfsopleidingen. Het overgrote deel van de medewerkers werkt langs de weg. Daarom heeft GMB, naast de jaarlijkse bijscholingen, de afgelopen jaren de focus gelegd op ‘Veilig werken’ in samenwerking met SOMA Bedrijfsopleidingen.


Certificaten zijn een absolute noodzaak
Eva van de Scheur is HR medewerker bij GMB en verantwoordelijk voor de scholing van de medewerkers. Eva: “Om aan de slag te kunnen in onze branche zijn de juiste certificaten niet nice-to-have, maar absolute noodzaak. We werken veel langs de weg, dus je wilt dat echt alles goed zit. Als onze mensen iets specifieks willen leren om zich veiliger te voelen, zetten we dat ook zo snel mogelijk in gang. Alleen met de juiste opleiding kun je echt veilig werken.”

Tijd maken voor (bij)scholing
Bij GMB wordt sowieso veel aandacht gegeven aan scholing. Eva: “We dagen het personeel altijd uit om zelf met nieuwe ideeën te komen. Erg mooi om dan te zien dat onze mensen daar gemotiveerd door raken en zelf gaan uitzoeken wat ze graag willen (bij)leren. Vorig jaar werd er tijdens de functioneringsgesprekken door verschillende medewerkers aangegeven dat ze meer wilden weten over innovaties in het ‘buizen leggen’. Deze groep hebben we gebundeld en hun wensen voorgelegd aan SOMA. SOMA heeft vervolgens, in samenwerking met een leverancier, een cursus vormgegeven. Zodoende hebben 28 personen in 2 dagen theorie en praktijk gecombineerd. Je bent natuurlijk wel een flinke groep mensen twee dagen kwijt, maar je moet hier gewoon tijd voor maken.”

Een goede samenwerkingspartner
Eva is drie jaar geleden bij GMB begonnen. Toen was SOMA al vaste aanspreekpunt. Eva: “Ik kreeg SOMA ‘in de schoot geworpen’ toen ik startte bij GMB Service. Tijdens het opzetten van een cursus op maat kom je erachter wat je echt aan iemand hebt. In Esther van SOMA heb ik echt een goede samenwerkingspartner gevonden. Ze is mijn vaste aanspreekpunt en kent ons bedrijf goed. Als ik een vraag bij haar neerleg krijg ik altijd binnen een dag een reactie. Ook heeft ze veel kennis over hoe we dingen het beste kunnen doen. Ikzelf kom niet uit de techniek, dus dan is het soms lastig inschatten wat onze medewerkers echt nodig hebben of willen weten. Je merkt dat Esther er met beide benen in staat. Als ik zeg: ik wil een cursus ‘buizen leggen’, dan weet zij exact wat ik bedoel en wat de behoefte is van ons personeel. “

De waarde van persoonlijk contact
Naast de cursussen op maat moeten er regelmatig bijscholingen ingepland worden. Eva: “Vroeger stelde ik veel vragen direct aan Esther. Inmiddels kan ik ook al veel via de website regelen. Toch vind ik het persoonlijk contact onmisbaar. Soms verloopt er een certificaat bij één van onze medewerkers en dan vind ik het lastig vast te stellen welke cursus of opleiding hier goed op aansluit. Er is zoveel mogelijk op dat gebied. We hebben bijvoorbeeld nu een medewerker die graag een opfriscursus wil volgen als verkeersregelaar. Hiervoor bel ik altijd even met Esther of één van haar collega’s. Veel cursussen hebben 5 varianten, welke moet je dan hebben? Wat past bij onze situatie? Daar helpen ze me dan verder mee.”

‘Veilige’ toekomstplannen
Esther komt 1 tot 2 keer per jaar bij GMB langs. Eva: “Dan leggen we onze scholingsplannen bij elkaar en gaan we samen een planning maken. Het aankomende jaar ligt bij ons de focus op ‘Veilig aanslaan van lasten’. Er moeten dan in een aantal vrijdagen achter elkaar 60 tot 70 mensen een cursus volgen. Best een uitdaging. De planning hiervoor start binnenkort alweer. Ik vind het heel fijn dat we dit soort zaken met SOMA kunnen oppakken. Alles kan en er is altijd een oplossing. SOMA houdt goed contact, zodat ik er zelf niet achteraan hoef te bellen. Ik ontvang een bevestiging na iedere mail en onze medewerkers worden netjes door SOMA (na)gebeld. Dat is fijn werken als er van alles door elkaar heen loopt. Bij andere bedrijven gaat het nog wel eens anders. SOMA betekent echt iets in onze branche. Als ik aan veilig werken denk, denk ik aan SOMA en veel mensen om mij heen ook. Onze medewerkers komen vaak bij ons met de directe vraag of ze een SOMA cursus of opleiding mogen volgen, dat zegt wel wat. Want onze medewerkers zijn niet de minste en erg kritisch in hun keuze.”

gmb