Basis UAV 1989/2012:
De UAV 1989/2012 is het raamwerk dat we gebruiken in het traditionele samenwerkingsconcept. Hierbij verdelen we de rechten en plichten tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer. Als opdrachtgever ben je verantwoordelijk voor het ontwerp en het bestek, terwijl de opdrachtnemer het werk uitvoert. De directie vertegenwoordigt en houdt toezicht op de naleving van de afspraken.
Tijdens de cursus behandelen we verschillende onderwerpen die belangrijk zijn binnen de UAV 1989/2012. We kijken bijvoorbeeld naar hoe het werk begint, wat de verplichtingen zijn van zowel de opdrachtgever als de aannemer, en hoe het zit met het bestek en mogelijke problemen in het contract. We staan ook stil bij zaken zoals bouwmaterialen, extra werk dat gedaan moet worden of juist minder werk, wie er aansprakelijk is voor schade en gebreken, wat er gebeurt als het werk niet goed genoeg is, en hoe de oplevering verloopt. Daarnaast gaan we dieper in op specifieke onderwerpen binnen de UAV 2012.
Basis RAW:
Goede en duidelijke afspraken tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer zijn essentieel voor het opbouwen van wederzijds vertrouwen en het succesvol uitvoeren van een project. In de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW)-sector worden deze afspraken vastgelegd in de RAW-systematiek en de STABU-systematiek.
Tijdens de cursus leer je de basisprincipes van de RAW-systematiek en krijg je een korte introductie van de STABU-systematiek. We behandelen verschillende onderwerpen, zoals de uitgangspunten, doelstellingen, bepalingen, beschrijvingen, hoeveelheden en bijzonderheden binnen de systematiek. De theorie brengen we op een praktische manier over aan de hand van real-life onderwerpen en wordt versterkt door onze jarenlange ervaring op het gebied van RAW/UAV-jurisprudentie en mediatie.
Uitvoeren met RAW
Bij het schrijven van heldere afspraken geldt het motto “wie schrijft, die blijft”. Het is van groot belang dat de duidelijke afspraken die de RAW-systematiek staan, ook daadwerkelijk worden toegepast op de werkvloer. Het kennen en kunnen vinden van de standaard Technische Bepalingen binnen een RAW-bestek is hierbij ook van groot belang.
Daarnaast is het belangrijk dat de uitvoerder op tijd problemen of wijzigingen in de uitvoering herkent. Het op tijd melden en registreren van deze zaken vormt hier een groot onderdeel van. Ook wordt er een verband gelegd tussen het kwaliteitsmanagementsysteem van het bedrijf en de eisen die in het contract worden gesteld.
Tevens besteden we aandacht aan de paragrafen van de RAW/UAV die met name relevant zijn voor de projectleider, de werkvoorbereider en de uitvoerder. Paragraaf 27 van de UAV 1989/2012 staat hierbij centraal en krijgt de nodige aandacht tijdens de cursus.
RAW Contractadministratie/ Rekenen met RAW en UAV
De financiële paragraaf 40 van de UAV 1989/2012 heeft binnen de RAW-systematiek een eigen interpretatie. Een kenmerkend aspect hiervan is het verrekenen van de Aanneemsom op basis van periodieke productieverantwoording.
Tijdens de cursus behandelen we verschillende onderwerpen. Denk daarbij aan de Inschrijvingsstaat, Type hoeveelheden, Verrekenprijzen, Weekstaten, Weekrapporten, Termijnstaten, Extra declaraties, Meer- en minderwerk administratieve verantwoording, Staat van Afrekening en Eindafrekening. De cursus is interactief en we werken in groepsverband aan casussen om de concepten beter te begrijpen en toe te passen. Het doel van de cursus is om zelfstandig een Termijnstaat en Eindafrekening op te kunnen stellen. Let op: deze cursus is geen “knoppencursus”, maar legt de nadruk op het begrijpen van de systematiek.
Registratie en controleren voor aannemers
Deze cursus bouwt voort op de kennis die is opgedaan tijdens de cursus “Uitvoeren met RAW”. We gaan dieper in op verschillende onderwerpen om een beter begrip te krijgen van de diverse teamrollen, taken en bevoegdheden. We bespreken de achtergronden, taken en mandaten van de Directie UAV, en de controlemechanismen die worden toegepast binnen de RAW/UAV. Daarnaast behandelen we VISI (afsprakenstelsel), en de kansen en risico’s die gepaard gaan met RAW-bestekken. Door het correct toepassen van administratieve en juridische aspecten kunnen we verdere professionalisering stimuleren, wat aanzienlijk bijdraagt aan het succes van het project, zowel financieel als op andere gebieden. We zullen ook de lessen die we leren tijdens projectverwerving en calculatie terugkoppelen, wat leidt tot waardevolle leermomenten op alle niveaus en helpt om faalkosten te verminderen.
UAV-GC 2005 & 2025
De UAV-GC komt weinig aan bod in deze cursus. Tenzij de groep aangeeft hier behoefte aan te hebben, en de tijd het toelaat. Sinds januari 2025 is de nieuwe UAV-GC gelanceerd. Geef bij je inschrijving aan als je dit onderwerp behandeld wilt hebben.
BPKV
We bekijken wat de BPKV is en wat het betekent voor de opdrachtgever, aannemer en de uitvoering.
In de XS-ID app kan je dit direct aanvragen of je meld je bij TCVT. TCVT is te bereiken via: tcvt@tcvt.nl of bel naar tel: 030-29 01 624.
De werkgever (ZZP-ers doen dit zelf) registreert per kwartaal via online.secure-logistics.nl/tcvt dat de houder werkzaamheden heeft uitgevoerd bij de specifieke certificering. Hiervoor dient de werkgever (of ZZP-er zelf) zich te hebben gemeld bij TCVT-RA om logingegevens te ontvangen, om deze praktijkervaring te kunnen registreren. De werkgever ziet enkel de geregistreerde praktijkuren per kwartaal en niet de gevolgde modules van TCVT Bijscholing. De houder van het certificaat/registraat heeft wel dit totaaloverzicht van de praktijkuren en de gevolgde Verplichte TCVT Bijscholing.
De modules van de Verplichte TCVT Bijscholing A+B of C+D worden geregistreerd door de gecertificeerde trainer van TCVT(-RA). Als je de bijscholing bij ons hebt gevolgd, zijn wij dit.
Een machinist W4-01 t/m W4-07 bezit automatisch de bevoegdheden van een hijsbegeleider W4-08 en/of een aanpikker bouw (W4-09). Hoewel dit niet expliciet in de app/op de DSP-pas staat, is dit wel het geval.
In de XS-ID app kan je dit direct aanvragen of je meld je bij TCVT-RA. TCVT-RA is te bereiken via: kantoor@tcvt-ra.nl of telefonisch via tel: 030-29 01 624.
In de periode van vijf (5) jaar dat het certificaat geldig is, moet de houder tenminste twee jaar (8 kwartalen) hebben gewerkt in de functie die op het document is vermeld, en van deze twee jaar moet tenminste een half jaar (2 kwartalen) vallen in de laatste drie jaar van de periode van vijf jaar.
Dan kan je opnieuw deelnemen aan het theorie-examen in de laatste 3 maanden van het geldige certificaat/registraat. Meld je hiervoor tijdig aan bij SOMA Bedrijfsopleidingen, zodat je verzekerd bent van een plek! Je kunt contact met ons opnemen per e-mail of telefonisch op tel: 0341-499450 (tijdens kantooruren) om naar de mogelijkheden te vragen van een theorie-examen. Zorg dat je de vervaldatum van het certificaat bij de hand hebt zodat wij je goed advies kunnen geven.
Nee, het is niet verplicht. Wel is het te adviseren, omdat je anders opnieuw het theorie-examen moet afleggen (en een voldoende resultaat moet halen). Daarom:
De korte cursus is geschikt voor deelnemers die beschikken over:
De lange cursus is geschikt voor deelnemers die relatief nieuw zijn in het vak als hijskraanmachinist en voor deelnemers waarbij de korte cursus niet past op basis van het kennisniveau.
Bij een toekomstige deelnemer kan een assessment (intredetoets) worden afgenomen om te kijken naar zijn/haar huidige kennisniveau en vaardigheden ten opzichte van de eind- en toetstermen, om een advies uit te geven van een opleidingsduur of andere mogelijkheden. Kosten per test van een ½ dag per deelnemer bedraagt € 375,- (excl. btw). Na de test volgt een korte rapportage met onze bevindingen.
De werkgever (ZZP-ers doen dit zelf) registreren per kwartaal via online.secure-logistics.nl/tcvt dat de houder werkzaamheden heeft uitgevoerd bij de specifieke certificering. Hiervoor dient de werkgever (of ZZP-er zelf) zich te hebben gemeld bij TCVT-RA om logingegevens te ontvangen, om deze praktijkervaring te kunnen registreren. De werkgever ziet enkel de geregistreerde praktijkuren per kwartaal en niet de gevolgde modules van TCVT Bijscholing. De houder van het certificaat/registraat heeft wel dit totaaloverzicht van de praktijkuren en de gevolgde Verplichte TCVT Bijscholing. De modules van de Verplichte TCVT Bijscholing worden geregistreerd door de gecertificeerde trainer van TCVT(-RA).
Helpt u binnen uw bedrijf een werkzoekende of werkende die werkloos dreigt te worden met bij- of omscholing, of heeft u dit gedaan? Dan krijgt u mogelijk een tegemoetkoming in de kosten van het begeleiden. Deze subsidie geldt dus voor opleidingen waarbij de student een BPV doorloopt. U kunt tot maximaal € 2700,- ontvangen per deelnemer. De hoogte van het bedrag hangt mede af van het aantal weken waarin de deelnemer begeleiding heeft gehad. Na afronding van de begeleiding kunt u de subsidie aanvragen. Dat kunt u doen voor meerdere deelnemers die u heeft begeleid.
U dient uw subsidieaanvraag in bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), een uitvoeringsorganisatie van verschillende ministeries. Er zijn verschillende rondes om de aanvraag in te dienen. Jaarlijks in december en in juni. De precieze data leest u op de website van RVO. Voor het indienen van de aanvraag heeft u o.a. E-herkenning nodig.
Meer informatie over de voorwaarden en het aanvragen van deze subsidie is ook op de website Aanvraag subsidieregeling praktijkleren derde leerweg te vinden.
Dit hoeft niet direct een probleem te zijn. Bij sommige cursussen kunt u eventueel een aantal lessen missen, maar dit is uw eigen verantwoordelijkheid. Het kan ook zijn dat uw werkgever subsidie krijgt voor uw opleiding en ook in dit geval dient u zoveel mogelijk aanwezig te zijn, anders kan het recht op subsidie vervallen! Mocht u toch een keer niet kunnen, meldt dit dan tijdig aan de organisator door een mail te sturen naar info@somabedrijfsopleidingen.nl.
Er zijn verschillende manieren om je aan te melden:
Het is verstandig om dit te overleggen met de docent. Samen kunnen jullie kijken naar een geschikte oplossing. Kom je er niet uit? Dan kan je altijd contact opnemen met de cursusorganisator via tel: 0341-499450 of e-mail.
Je kunt vrijstelling aanvragen per e-mail: examens@somabedrijfsopleidingen.nl. Vermeld hierin duidelijk welke opleiding je wilt gaan volgen en voor welke onderdelen je vrijstelling wilt krijgen. Voeg hierbij de diploma’s en/of bijbehorende cijferlijsten die jouw aanvraag ondersteunen. Wil je liever overleggen? Bel dan met de cursusorganisator op tel: 0341-499450 (tijdens kantooruren).
Als je van tevoren weet welke lessen je gaat missen, dan kan je dit overleggen met de organisator van de opleiding of cursus op het servicebureau van SOMA Bedrijfsopleidingen. Dit kan telefonisch tijdens kantooruren op 0341-499450 of per e-mail.
Als je het niet van tevoren weet, dan kan je het overleggen met de docent of instructeur zodra jouw opleiding of cursus start.
Jouw inloggegevens heb je via de e-mail ontvangen en ook de link naar deelnemersnet: inschrijven.somabedrijfsopleidingen.nl /extranet
maak voor 3 juli nog gebruik van het stapbudget hoe het werkt maak voor 3 juli nog gebruik van het stapbudget hoe het werkt maak voor 3 juli nog gebruik van het stapbudget hoe het werkt maak voor 3 juli nog gebruik van het stapbudget hoe het werkt maak voor 3 juli nog gebruik van het stapbudget hoe het werkt